درخواست های اساتید حوزه های علمیه مورد بررسی قرار گرفت

در نشست اساتید حوزه و اعضای شورای عالی

تعامل با نظام اجتماعی پیرامون،جذب نخبگانی برای تولید علم،آموزش های کاربردی برای تقویت پایه های علمی طلاب و... مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی» حوزه، نشست شورای عالی حوزه های علمیه با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و با حضور اعضای شورای عالی و مدیر حوزه های علمیه و اساتید برجسته حوزه علمیه قم در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد.در این نشست برخی اساتید حوزه به ذکر مباحث خود پیرامون موضوع اساتید پرداختند که مشروح آن به این شرح است:

حجت الاسلام والمسلمین سید صدرا هاشمی:
امام علی(ع) در خطبه های گرانسنگ خویش در نهج البلاغه از جمله خطبه ۱۷  به ذکر مباحث مهمی پیرامون جایگاه عالمان و طالبان دین پرداخته اند.
اساتید حوزه از مسئولان حوزه انتظار دارند که مراقبت بیشتری از اساتید داشته باشند؛ این گونه نباشد که زمانی که اساتید سخنی را بیان می کنند حمله های زیادی به ایشان می شود.
بسیاری از سخنان از روی دلسوزی است و اگر سخنی از یک استاد صادر شد باید با سعه صدر با آنها برخورد شود؛ نباید اساتید را به لاک تقیه برد و نظرات کتمان شود.
باید مشخص باشد که اساتید حوزه در درون حوزه حضور دارند و باید به آنها توجه شود و نسبت به فعالیت های آنها دقت شود؛ دست های نامرئی که این برخوردها با برخی از اساتید می شود.
مدیریت حوزه بسیار سنگین و سخت است، ولی مدیر حوزه باید خدمت بیشتری به طلاب داشته باشد؛ البته آیت الله اعرافی خدمات بسیار و شایسته ای به طلاب و حوزویان دارد، ولی مشخص کند که چه میزان وقت دارند که در خدمت حوزه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی معلمی:
تکریم اساتید از نکات مهمی است که خوشبختانه این مساله در مقاطعی انجام شده است و این گونه جلسات نیز در همین راستا است.
سالانه برخی از این طلاب با پایه علمی ضعیف وارد قم می شوند و در همان ابتدای تحصیل در دروس سطح دچار نا امیدی می شوند و احساس می کنند که مطالب را به خوبی هضم نمی کنند.
این احساس یاس، خسارت هایی به بار می آورد که در آینده برای حوزه ما گران تمام می شود؛ برخی از این طلاب با خرده سواد حوزوی به سمت دانشگاه می روند و برخی دیگر جذب امور کارمندی می شوند و بدتر از همه آنکه برخی از آنها به دلیل اینکه در فضای سنتی حوزه نا موفق شدند انتقاداتی از فضای حوزه مطرح می کنند که درست نیست و فضای بدی را فراهم می کنند.
آموزش های کاربردی برای تقویت پایه های علمی طلاب بسیار مهم است؛ مرکز آموزش های کاربردی در حوزه ایجاد شده است ولی باید فضایی فراهم کنیم که در محیط آزاد حوزه برخی از اساتید برای آموزش های کاربردی حوزه فعالیت کنند.
مثلا وقتی اصول کاربردی ادبیات به طلابی که در این زمینه ضعیف هستند ارایه شوند می توانند آنها را وارد فضاهای اجتهادی و علمی تر کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیم محمدی ایلامی:
در این سالها تجربیاتی در حوزه پژوهش حاصل شده است، ولی از پس این سالها به این نکته رسیده ایم که در امر ارتقای علمی اساتید باید از  ابزار روز نیز استفاده شود و اساتید نیازمند این ابزار هستند؛ استفاده از ابزار روز در پژوهش می تواند در وقت اساتید و پژوهشگران صرفه جویی کند.
برگزاری دوره های مختلف آموزش رایانه ویژه اساتید و پژوهشگران حوزه و تعیین مشوقاتی جهت مسلح شدن اساتید به ابزار نوین پژوهش از جمله پیشنهاداتی است که در این زمینه مطرح می شود.
فرصت های مطالعاتی، فرصت های گران‌سنگی برای پژوهشگران است که می توان این گونه فرصت های مطالعاتی را برای اساتید خبره حوزه در نظر گرفت تا بتوانند در دانسته های خود تجدید قوا داشته باشند.
مبانی سیاست خارجی و تطبیق آن با فقه شیعه از جمله مباحث مهم علمی در حوزه است؛ برخی هنوز با برخی از سیاست های خارجی ما کنار نیامده اند و اگر در این زمینه کارگاه های نقد سیاست خارجی با رویکرد کامل علمی برگزار شود می تواند نقش ماندگاری در فعالیت های آینده سیاست در کشور باشد ولی در این زمینه متاسفانه کار زیادی انجام نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مسعودی:
وضعیت معیشتی اساتید از نکات بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد؛ پس از رفع مشکلات معیشتی می توانیم از اساتید، تکالیفی را انتظار داشته باشیم.
اساتید سطوح عالی باید نرم افزارهای قوی داشته باشند که بتوانند دروس خود را در آن سامان دهی کنند؛ نرم افزار فعلی چندان قوی نیست.
نکته دیگر آن است که دروس حوزه ما ثبات خاصی ندارند، زیرا در برخی از کلاس های درس، حضور طلاب با نوسان همراه است و اگر این مساله ادامه پیدا کند، قطعا در انگیزه اساتید موثر است.
ای کاش می شد که درس های شهریه محور را تعطیل کنیم، یعنی معیار انتخاب درس را شهریه تعیین می کند نه توانمندی و تاثیر گذاری استاد.

حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی خزائلی:
برگزاری این برنامه، بسیار شایسته است، زیرا زمینه اعلام نظرات اساتید فراهم شد. این نشست، تکریم و استفاده از نقطه نظرات اساتید حوزه است.
رشد علمی حوزه های علمیه و هر مرکز دیگر علمی بر مبنای متون و اساتید است؛ عملیاتی کردن نظرات اساتید از مهمترین پیش نیازهای توسعه هر مرکز علمی است.
در سیستم آموزشی حوزه که با سیستم تربیتی در هم تنیده و آمیخته است؛ استاد، همراه طلاب است؛ ولی سیستم آموزش حوزوی مقداری به سمت سیستم دانشگاه گرایش پیدا کرده است و به همین دلیل خروجی های حوزه به سمت عناوین دانشگاهی پیش رفته اند.
امسال برخی از دروس اساتید خالی شده بود؛ خوابگاه های متعدد و پایگاه های هدایتی و مشاوره ای تحصیلی خوب است، ولی بدنه سطح عالی حوزه خالی شده است، زیرا در مراکز خوابگاهی نیز دروس برگزار می شود که این کار به نظرم درست نیست.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز روی این مساله تاکید داشتند که باید دروس آزاد و عالی حوزه تقویت شود.
عدم رویه واحد موسسات تخصصی، عدم برخورداری برخی از طلاب از متونی که قرار است توسط استاد تدریس شود از دیگر مشکلات است.
رواج پیدا کردن عناوین دانشگاهی در حوزه از جمله عنوان دکترا، درس خواندن به صورت ارتقایی برای جذب هرچه زودتر در عناوین شغلی و طی شدن دروس سطح و عدم حضور طلاب به بهانه مباحثی چون غیر حضوری  عدم پاسخگویی شناور به طلاب از جمله مشکلات طلاب غیر حضوری است و در آموزش حضوری است که باید به آنها توجه کرد.
ارتباط بیشتر اساتید با مدیریت و ارتباط این دو با طلاب و استفاده از همه نظرات اساتید و تشویق طلاب مستعد و کوشا و تسهیل حضور اساتید و طلاب شهرستانی در قم و.. از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.