حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کشوری

دربیستمین نشست مدیران میانی

اهم فعالیت های این مرکز تهیه سرفصل دوره های مهارتی، معرفی و تایید اساتید مهارتی، ارزیابی اساتید و نظارت بر اجرای دوره های مهارتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی» حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کشوری عصر امروز دربیستمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی حوزه های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: اهم فعالیت های گروه ها و کمیته های علمی تهیه سرفصل دوره های مهارتی، معرفی و تایید اساتید مهارتی، تهیه درسنامه ها، ارزیابی اساتید و نظارت بر اجرای دوره های مهارتی است.

وی افزود: بالغ بر ۱۲گروه در این مرکز فعالیت می‌کنند که حدود ۱۳کمیته در زیرمجموعه آن فعالیت هستند.

مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه گفت: برگزاری ۲۵۳جلسه در طول یک سال و نیم گذشته، طراحی و تدوین درختواره مهارتی، آماده سازی بیش از ۲۵۰دوره مهارتی بر اساس کار ویژه روحانیت و طراحی و تدوین دوره های مهارتی الزامی و اختیاری از اهم فعالیت های گروه ها و کمیته های علمی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  کشوری بیان کرد: سرفصل های مهارتی به دو بخش اختیاری و الزامی تقسیم می‌شود و ۱۲۸ساعت مهارت های الزامی در ۳۰۰مدرسه در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: در سطح دو ۶۰ساعت دوره عمومی و ۱۶۰ساعت دوره اختصاصی برای طلاب در نظر گرفته شده و در سطح سه ۳۶ساعت دروس عمومی و ۶۴ساعت اختصاصی پیش بینی شده است.

مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه مطرح کرد: در سطح یک ۶۲۴ساعت دوره اختیاری به مدیران مدارس پیشنهاد داده می‌شود که مدیران ۱۲۸ساعت آن را انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  کشوری خاطرنشان کرد: در دوره های مهارتی تخصصی سطح دو ۶۴ساعت دوره پیش بینی شده و در سطح سه دوره های عمومی در سه موضوع و دوره های تخصصی در زمینه های مختلف آموزش‌ها داده می‌شود.

وی ابراز کرد: گروه های علمی ۲۵۳ساعت جلسه برگزار کرده اند و مجموع نفر ساعت ۳۳۱۰ساعت بوده است.

مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه یادآور شد: در حال حاضر ۱۲کتابچه مهارتی در موضوعات مختلف تعریف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشوری اضافه کرد:آیین نامه های تدوین متون درسی، اجرایی دوره مهارتی، گره های علمی مهارتی، کرسی های آزاد اندیشی و غیره از جمله آیین نامه های طراحی شده است.

وی تصریح کرد:برگزاری دوره های حوری بر اساس نیاز سنجی تدوین شده و دوره های تربیت مربی و عمومی به تفکیک استان ها به گونه ای بوده که ۴۶درصد آن در استان قم و ۵۴درصد در سایر استان ها برگزار شده است.

مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه تصریح کرد: سلسله جلسات تبیین آموزش های مهارتی در استان های البرز، مرکزی، قزوین، همدان و چهارمحال و بختیاری برگزار شده که این جلسات مصوباتی را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشوری اظهار داشت: در معاونت آموزش ثبت نام دوره های آموزشی، فعالیت های انجام شده، پایان نامه های مهارتی و آشنایی با مرکز مطالب در بخش پیشخوان موجود است.

وی ادامه داد: آموزش های غیر حضوری مزایایی مانند کاهش هزینه، استفاده حداکثری از توان طلاب، کامل و جامع بودن مطالب، در دسترس بودن همیشگی طلاب و غیره بوده است.

مسئول مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی حوزه های علمیه عنوان کرد: آموزش الکترونیکی در بخش های مختلف همچون ضبط برنامه ها به صورت کروماکی، پیاده سازی متن آموزشی، ساخت اسلاید، تدوین، تهیه درسنامه، طراحی سوالات هر درس و تهیه بسته اسکورم در دست پیگیری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشوری گفت: سامانه آموزش مجازی تمامی آموزش های غیرحوری را در خود دارد و همچنین عملکرد معاونت آموزشی در بخش آموزش غیر حضوری در سامانه LMS قرار خواهد گرفت.